Followers

Sunday, May 10, 2009

HAPPY MOTHER'S DAY...



Puisi Untuk Ibu


Pernah aku ditegur

Katanya untuk kebaikan

Pernah aku dimarahi

Katanya membaiki kelemahan

Pernah aku diminta membantu

Katanya supaya aku pandai

Ibu…..

Pernah aku merajuk

Katanya aku manja

Pernah aku melawan

Katanya aku degil

Pernah aku menangis

Katanya aku lemah

Ibu…..

Setiap kali aku tersilap

Dia hukum aku dengan nasihat

Setiap kali aku kecewa

Dia bangun di malam sepi lalu bermunajat

Setiap kali aku dalam kesakitan

Dia ubati dengan penawar dan semangat

Dan

Bila aku mencapai kejayaan

Dia kata bersyukurlah pada Tuhan

Ibu……

Dia senyum bila aku senyum

Dia ketawa bila aku ketawa

Namun…..

Tidak pernah aku lihat air mata dukamu

Mengalir di pipimu

Begitu kuatnya dirimu….

Ibu….

Aku sayang padamu…..

Tuhanku….

Sempena hari ibu

Tanpa ibuku tahu

Melalui blog ku ini

Aku bermohon padaMu

Ampunilah dia

Rahmatilah dia

Sejahterakanlah dia

Selamanya…..

(Puisi diatas dipetik dari http://cikgumizan.com/blog/ )


Hari ni (10 Mei) merupakan sambutan hari ibu... Terima kasih buat ibu yg melahirkan dan membesarkan aku sehingga aku menjadi besar. Semasa aku dilahirkan keadaan aku tidaklah begitu sempurna kerana aku dilahirkan tidak cukup usia (tak cukup umur). Aku tau pengorbanan seorang ibu sgt besar kerana telah mengandungkan dan melahirkan juga membesarkan.. Tidaklah dapat dibalas jasa2 seorang yg bergelar ibu meskipun anda memanggil ibu anda 'Emak', 'Mama', 'Ummi', 'Bonda', 'Mummy' atau sebagainya yg membawa maksud yg sama dengan IBU. Jadi, sayangi, kasihi dan hargailah ibu anda sebagaimana beliau menyayangi dan mengasihi anda..

SELAMAT HARI IBU....!!


4 comments:

  1. mati2 aku ingat ko yang karang puisi ni.
    terharu dowh,tp xpe ar..

    apepun, SELAMAT HARI IBU diucapkan buat ibu ko dan semua ibu2 di luar sana..

    ReplyDelete
  2. yeah...
    selamat hari ummi gak wat ummi ko dan semua ummi2 di luar sana..

    ReplyDelete
  3. Selamat Hari Ibu,

    Weh aku pun ada gak la tulis pasal hari ibu kat blog aku, meh bache...

    Http://shalmadrep.wordpress.com

    ReplyDelete
  4. Selamat hari ibu too rudy :)
    tho its oredi belated but for me...everyday is mother's day...hehehe

    :P

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...