Followers

Thursday, May 26, 2011

KAIN KAFAN BURUK


Al-kisah ada seorang businessman yang kaya raya bernama Hj. Teepo. Apa saja nama bisnes atas muka bumi ini, dia ada. Sayang, kekayaan Hj. Teepo adalah sebahagian besar hasil penipuan dan putar alamnya dalam bisnes. Sahamnya berpuluh juta, hasil penipuan. Tanah ribu hektar,pun hasil tipu. Wang beratus juta juga, tipu punya hasil. Puas isterinya memberikan kaunseling agar Hj. Teepo berhenti menipu, namun tak dihiraukannya. 

Kerana makan terlalu banyak dan mewah, dinner tiap-tiap malam (orang belanja of course), exercise tarak, satu hari Hj. Teepo disahkan oleh doktor mengidapi penyakit barah dan disahkan akan padam dalam masa sebulan. Maka teramatlah hiba hati Hj. Teepo nak meninggalkan dunia ini, tambah pula mengenangkan segala aktivitinya selama ini. 

Maka dipanggillah anak isterinya untuk berwasiat. Kain yang dah buruk, koyak pun tak apa, buat kain kapan aku. Aku dah banyak merasa kemewahan di dunia ini. Biarlah kain buruk yang ku bawa ke akhirat," jelas Hj. Teepo dengan genangan air mata. "Kenapa begitu bang?" tanya isterinya. "Saja aku nak merasa pakai kain buruk pula," jawabnya lagi. Isterinya terdiam, tapi hatinya berbisik, "Syukurlah, walau dah agak terlambat, ada juga kesedaran dan keinsafan dihati suamiku." 

Maka tempoh sebulan cuma tinggal 24 jam lagi. Dengan wajah sugul, Hj. Teepo berbaring di kamarnya. Kain putih yang dah lusuh dan terkoyak sana sini telah siap disediakan. Untuk terakhir kali, si isteri menghampiri Hj. Teepo. "Bang", bisiknya perlahan. "Buat kali terakhir sebelum abang meninggalkan kami, berilah tahu kenapa abang nak dikapankan dengan kain yang dah buruk. Sedih saya melihat keadaan kain itu bang. Apakah abang telah insaf dan bertaubat dengan perbuatan abang selama ini?" 

Hj. Teepo merenung isterinya lama-lama dan bersuara, "Baiklah, mari rapat kepadaku" isteri Hj. Teepo terus menghampiri suaminya. Dengan nada yang sedih Hj. Teepo bersuara, "Yang, you pun tahu, terlalu banyak dosa yang I lakukan selama ini. Berapa ramai orang yang dah I kelentong. Jadi cukuplah kemewahan yang I rasakan. Biarlah I dikebumikan dengan kain buruk saja." Isterinya masih ragu-ragu.

"Apakah abang fikir dosa-dosa abang boleh diampunkan dengan berkain kapan yang buruk begitu?" tanyanya lagi. "Bukan begitu Yang. Kalaulah abang pakai kain kapan yang buruk, nanti Malaikat Mungkar dan Nakir fikir abang dah lama mati. Mereka juga akan fikir abang dah kena soal. Taklah nanti mereka soal abang lagi. Jadi selamatlah abang...." 

"Astaghfirullah hal aziiiiiiiiiim" isteri Hj. Teepo terus terlentang kerana terkejut berok dengan penjelasan suaminya. 


P/S: Mati pun nak kelentong. Nak kelentong Malaikat pulak tu..... Ambik le iktibar.




18 comments:

  1. Adoi, itu dah buta agama dan hati namanya.

    ReplyDelete
  2. haha..mula2 bace agak cuak sket..tetbe ending dy gitu plak..huu

    ReplyDelete
  3. ini mcm punya olang pun ada ka...
    nice entry....bravo
    ziarah awak nih...

    ReplyDelete
  4. ziarah di sini...nice entry

    ReplyDelete
  5. cayalah pok cik tue...buleh masok kelab penipu sedonia...

    ReplyDelete
  6. Hang ni macam-macamlah, ingatkan nak buat pedoman, tapi gelak pulak.

    ReplyDelete
  7. tak agak2... da tau banyak dosa, bukan nak taubat, niyh makin nak tipu2.. tulahh... lain kali namakan anak, janganlah bagi nama dekat2 dengan perkataan tipu.. kang menipu jewp kerja dia

    ReplyDelete
  8. masih tertinggal satu wasiat... kuburkan dia di kubur lama... spy malaikat ingat dah tanya semuanya... ini cerita Abu Nuwas atau Nasaruddin..

    ReplyDelete
  9. kalau dah kaki penipu tu la katakan...
    memang susah nak dibuang...

    nasib baik dia tak suruh ambik semua daging dan organ hanya tinggalkan tulang saja utk dikapankan...

    ReplyDelete
  10. hahaha..HAMPEH! tu lerpasal weh. dah nk mati pun stilll lg nk kelentong. bijak gak akal dia ek. tp bijak lg malaikat mungkar dan nakir tu nnti...hehe

    ReplyDelete
  11. ha ha ha
    sekali tukang tipu tetap tukang tipu
    bahkan malaikat pun mau ditipu
    cerita bagus , inspiratif
    salam kenal
    haris fuad
    silahkan juga berkunjung ke (http://hfadhillah.blogspot.com) terima kasih

    ReplyDelete
  12. ha..33x..best2..salam perkenalan..silalah berkunjung ke blog saya http://melancongsecaramurah.blogspot.com/
    http://www.SlimberryXtreme.com/index.php?referid=sahdanj

    ReplyDelete
  13. menarik citer ni,ambil iktibar,terima kaseh.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...